Juncto's checklist voor een succesvol Linkedin-profiel

Als hedendaagse rechtenstudent heb je het er maar druk mee. Je studeert avond aan avond om een goed cijfer te behalen op dat ene lastige tentamen, je zet je tomeloos in voor verschillende nevenactiviteiten, hebt een bijbaan om in het weekend een biertje te kunnen bekostigen en vindt het vanzelfsprekend ook belangrijk om regelmatig het glas te kunnen heffen met je vrienden. Je bent tenslotte maar een keer jong, maar wil natuurlijk ook dat jouw cv opvalt tussen de profielen van je medestudenten. Een eerste indruk is tenslotte maar een keer te maken!

Maakte je die eerste indruk in vroegere tijden nog gewoon op basis van een papieren cv, anno 2018 maak je die eerste indruk veelal digitaal. Voor recruiters worden online media als LinkedIn dan ook steeds belangrijker om jong talent te scouten! Omdat je natuurlijk goed voor de dag wilt komen bij je toekomstige werkgever, en al je ervaring duidelijk wilt benoemen helpt de Juncto je graag een eindje op weg! Wij vroegen Max Pieter Dijkstra, Recruiter bij DPA Legal, om een direct toepasbare handleiding voor een succesvol LinkedIn-profiel.

NB: Voordat je met behulp van deze handleiding je LinkedIn-profiel aan de slag gaat is het handig om updates over je profiel wijzigingen uit te zetten. Dit kan gelukkig vrij gemakkelijk door de knop ‘Notify your network?’ op ‘No’ te zetten. Zo kun je verschillende wijzigingen doorvoeren, zonder dat je connecties daar meteen melding van krijgen.

Tips van Max Pieter

De URL

  • De vindbaarheid van je LinkedIn-profiel is vanzelfsprekend erg belangrijk voor je online succes. Wist je dat je hier zelf invloed op uit kunt oefenen door je URL te personaliseren? Dit kun je doen via ‘Account & Settings’, kies dan voor ‘Privacy & Settings’ en druk als laatste op ‘Edit your public profile’. Een voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld ‘nl.linkedin.com/nl/voornaam.achternaam’ zijn.

Je profielfoto

  • Een sterk LinkedIn-profiel begint met een sprekende, maar vooral ook herkenbare portretfoto als profielfoto. Zorg dan ook dat je profielfoto jaarlijks wordt geüpdatet.
  • In het verlengde hiervan kun je als vuistregel aanhouden dat je op je LinkedIn-foto op de zelfde manier gekleed dient te gaan als je toekomstige collega’s doen bij het bedrijf waar jij graag wilt werken.
  • Wellicht ten overvloede; maar een casual vakantiekiekje of een foto van jezelf in de kroeg is geen goede keuze.

Kopregel

  • Kies voor een duidelijke kopregel; het moet voor een bezoeker direct duidelijk zijn wat je doet en voor welke organisatie je werkt.
  • In lijn met het voorgaande: het is belangrijk om bij het bedenken van een kopregel te beseffen dat er vaak maar enkele woorden in de voorvertoning op LinkedIn zichtbaar zijn, alvorens een profiel wordt geopend. Een pakkende en duidelijke kopregel is dus van belang.

Locatie

  • LinkedIn is een zakelijk platform, je locatie dient dan ook niet de plaats te zijn waar je woont, maar de plaats waar je werkt of graag zou willen werken.

De voertaal

  • Wist je dat je je profiel in meerdere talen kunt publiceren? Dit is vooral belangrijk voor studenten die graag in een internationale organisatie zouden willen werken of nog een stage in het buiteland zouden willen lopen. Let op: voer eventuele aanpassingen door in alle versies.

Samenvatting

  • Een samenvatting over jezelf schrijven lijkt ongemakkelijk; deze maakt echter wel duidelijk wie je bent en waarvoor contacten jou kunnen benaderen. Bedenk van te voren dan ook goed wat de boodschap is die je met je samenvatting wilt overbrengen.
  • Zorg dat je voorafgaand aan het schrijven van je samenvatting een aantal trefwoorden bedenkt waar jouw doelgroep veelal op zoekt; je samenvatting is namelijk een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid op LinkedIn. Een goede tip om er voor te zorgen dat alle zoekwoorden altijd terugkomen is het werken met hashtags als afsluiting van je samenvatting.
  • De samenvatting op je LinkedIn-profiel kun je zien als jouw persoonlijke elevator pitch. Beschrijf in maximaal 3 alinea’s van elk maximaal 500 woorden wie je bent, wat je drijft en wat jij potentiele werkgevers te bieden hebt. Daarbij geldt tot op zekere hoogte dat de samenvatting beter te kort dan te lang kan zijn.

Werkervaring

  • Ga goed na welke werkervaring relevant is in de huidige fase van je carrière. Tijdens je studie kunnen bijbanen nog erg relevant zijn omdat je laat zien dat je ondernemend bent, als je start met je eerste vaste baan is het echter goed om deze afweging nogmaals te maken.
  • Geef per relevante werkervaring aan wat jouw verantwoordelijkheden waren in deze functie en wat daar het resultaat van was, je geeft per werkervaring een kleine samenvatting van maximaal 500 woorden aangaande de organisatie, jouw verantwoordelijkheden en de behaalde resultaten en benoem je meest relevante werkzaamheden vervolgens puntsgewijs. Zorg dat je hierin concreet bent en schuw het niet om behaalde resultaten te benoemen. Benoem bijvoorbeeld op welke sectie je hebt stage gelopen en wat je dagelijkse werkzaamheden waren.
  • Werkervaring kan, net als nevenactiviteiten, je profiel ook een gezicht geven. Neem dit altijd mee in de afweging bij het weglaten van bijvoorbeeld eerdere bijbanen. Een bijbaan in de horeca kan bijvoorbeeld laten zien dat je sociaal bent en het leuk vindt om in contact te staan met veel verschillende mensen, een bijbaan in een shotjesbar op Kreta is echter minder sterke pr.

Opleiding

  • Wees zo compleet mogelijk. Heb je minors of specialistische vakken gevolgd? Benoem deze!
  • Daarnaast is het voor junioren goed om cijfers in je profiel te benoemen om je profiel extra kracht te geven. Het is vanzelfsprekend wel goed om van te voren bij jezelf na te gaan of je behaalde cijfers noemenswaardig zijn. De vuistregel hierin is om je cijfers vanaf een 7,5 te benoemen.
  • Daarnaast kun je onder het kopje opleidingen je lidmaatschap van bijvoorbeeld studieverenigingen benoemen of je eventuele deelname aan het honoursprogramma en een goed geschreven bachelorscriptie

Nevenactiviteiten

  • Ook het benoemen van vrijwilligerswerk kan je profiel kleur geven, zowel in positieve als in negatieve zin. Maak dan ook altijd een goede afweging voorafgaand aan het plaatsen van nevenactiviteiten. Bij nevenactiviteiten kun je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk voor een goed doel benoemen of bestuurswerk voor een (studenten/studie)vereniging, sport vereniging of een politieke partij.

Skills

  • Je kunt maximaal 50 skills toevoegen, maar beperk je tot de meest relevante skills in je vakgebied. Ga in je profielpagina naar ‘Skills & Endorsements’, klik op ‘Add skills’ en vink ‘Yes’ aan bij ‘I want to be endorsed’.
  • Ontvang endorsements door deze te geven aan collega’s in je netwerk. Endorse collega’s waar je mee samenwerkt. De kans is groot dat je een endorsement terugkrijgt.

Aanbevelingen

  • Het ontvangen van een aanbeveling zet je werkervaring en de geloofwaardigheid van je profiel kracht bij. Bij aanbevelingen zet je in een tweetal alinea’s de goede zakelijke band met iemand uiteen. Op het moment dat je een goede zakelijke ervaring met iemand hebt gehad is het niet ongebruikelijk om een aanbeveling op LinkedIn te vragen, dit kun je bijvoorbeeld doen aan je stagebegeleider of je leidinggevende bij je bijbaan. Het uitruilen van aanbevelingen zorgt er echter voor dat de waarde van een aanbeveling gelijk teniet wordt gedaan.

Zo, als je alle stappen hebt doorlopen is jouw LinkedIn-profiel weer helemaal up-to-date. Nu is de tijd gekomen je LinkedIn ook actief te benutten. Laat je netwerk bijvoorbeeld zien waar jouw expertise ligt door actief artikelen en blogs te delen, of door je eigen visie op besproken onderwerpen te benoemen. Door het volgen van verschillende ‘influencers’ blijf je goed op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de markt. Succes!

Door: Max Pieter Dijkstra

HVG LawFlynthAKD Dirkzwager
Baker McKenzieAllen & OveryEIFFEL Meijburg & Co WintertalingKennedy Van der LaanVan DoorneNautaDutihlNorton Rose FulbrightDLA Piper
Inloggenclose